Nyheder
Alt nyt fra svømmeverdenen ...
Aktiviteter
Nationale og internationale stævner og konkurrencer ...
Videoarkiv
Se SvømmeSports videoer her ...
Nyhedsarkiv
Alle SvømmeSports nyheder fremgår her ...

Velkommen til SvømmeSport

SvømmeSport er sat i søen med det formål at kunne tilbyde alle, der interesserer sig for elitesvømning, åbent vand-svømning, eliteudspring og konkurrencelivredning, mulighed for at følge med i de væsentligste nyheder på området – et og samme sted.
 

Hvad synes du om sitet?

SvømmeSports hjemmeside ejes af Dansk Svømmeunion, men styres i det daglige af Klaus Bach Christensen og Freja Marquardt Østergaard. Kommentarer til sitet er altid velkomne. Send dine kommentarer til journalister@svoem.dk

 Kommende aktiviteter

26
Januar
2018
Svømning
Reykjavik International Games
Reykjavik
27
Januar
2018
Svømning
Limfjords Cup 2018
Struer Energi Park
2
Februar
2018
Svømning
DMÅ-K Vollsmose
Vollsmose Svømmehal

EM på kortbane

 

NM kortbane junior og senior

 

Tekst
Tekst


Katrine Bukh Villesens jagt på EJM


06-02-2016 17:30:00:
Af: Anna Birkbak

Hun gik lidt under radaren til Euro Meet i Luxembourg, men Thisted-svømmeren formåede at svømme personlige rekorder i alle løb og tilmed under et par EJM-kravtider.


Euro Meet sidste weekend var første langbanestævne i denne sæson for Katrine Bukh Villesen (Thisted Svømmeklub), og hun havde ikke svømmet på langbane siden sommer 2015. Alligevel lykkedes det helt udover hendes egne forventninger at svømme meget store personlige rekorder hjem.

 

- Jeg tror nok, at det var PR i alle løb! Det er som om, jeg ikke har svømmet særlig hurtigt sidste år på langbane, haha. Men jeg svømmede endda en hurtigere 100 fly end min kortbane-tid, så jeg er i rigtig god form i forhold til, hvad jeg plejer på nuværende tidspunkt. Derfor gik det langt over mine forventninger så tidligt på sæsonen med så lidt langbane i mig. Jeg er meget positivt overrasket, og det var da super fedt at svømme så stærkt så tidligt.

 

At Katrine allerede nu svømmer så hurtigt, er ideelt i forhold til hendes mål om at komme til EJM i juli i Ungarn. Det lykkedes hende nemlig at svømme under to B-krav i hhv. 100 butterfly og 400 medley:

 

100 fly 1.02.18 (B-krav 1.02.49)

400 IM 4.57.24 (B-krav 5.01.17)

 

Derudover var Katrine meget tæt på kravene i 200 og 400 fri, samt 200 IM. Og med omkring to måneder til Danish Open, hvor kvalifikationen er på spil, er det bare at bygge ovenpå.

 

Katrine var desuden af sted til Euro Meet med juniorlandsholdet, og truppen havde et par træninger inden selve stævnet, så de kunne vænne sig til de 50 meter. Selve stævnet var desuden en fed oplevelse for Katrine:

 

- Det var fedt, at der var mange dygtige svømmere med, også i mine egne løb. Det gav klart noget konkurrence, og man kunne sætte sig selv op mod de andre. Og så var setup’et virkelig fedt. Desuden havde vi juniorer meget fokus på det med aktiv restitution, hvor vi fik svømmet af og målt laktat. Det fik jeg rigtig meget ud af. Det hjælper én til at forberede sig til løbene på en bedre måde, og det har virkelig en virkning, hvis jeg f.eks. svømmer omkring 800 meter af efter et løb.

Nu er det derfor bare tilbage til træningsbassinet og et par træningslejre i de kommende uger.

 

- Det går godt til træning generelt, så jeg glæder mig meget til Danish Open. Jeg ser frem til, hvor langt det kan bære, og så vil jeg ud og jagte EJM-kravtiderne, så jeg forhåbentlig bliver udtaget.

 

Mange tak til Katrine Bukh Villesen.

 

Danish Open ligger 13.-17. april på Bellahøj Svømmestadion, og EJM ligger den 6.-10. juli i Hodmezovasarhely i Ungarn. Se alle kravtiderne på svømmeunionens hjemmeside.





 

Se de seneste nyheder

15-01-2018 21:07:00

Kortbanesæsonen kulminerede til EM for Tobias B. Bjerg, der nu har sommerens EM på langbane i sit sigtekorn.

 
13-01-2018 11:48:42

SvømmeSport kan nu præsentere teamets nye ansigt, Freja Marquardt Østergaard, der overtager jobbet efter Laura, som har været skribent på nyhedssitet i to år. Vi fra SvømmeSport håber, at SvømmeDanmark vil tage godt imod Freja, som I her kan læse mere om. 

 
11-01-2018 22:08:00

De officielle startlister til Danske Årgangsmesterskaber på kortbane er nu tilgængelige.

 
11-01-2018 20:31:00

Sander Møller Jürgensen kunne tage meget med sig hjem fra Årgangssamlingen, som EM-svømmer Daniel Skaaning blandt andet besøgte.

 
08-01-2018 20:17:00

Svømmerne i Svømmeklubben PINGVINEN motiveres af det stærke sammenhold, der er i klubben.