Nyheder
Alt nyt fra svømmeverdenen ...
Aktiviteter
Nationale og internationale stævner og konkurrencer ...
Videoarkiv
Se SvømmeSports videoer her ...
Nyhedsarkiv
Alle SvømmeSports nyheder fremgår her ...
21-02-2019 13:03:17
 
11-02-2019 18:20:00
 

Velkommen til SvømmeSport

SvømmeSport er sat i søen med det formål at kunne tilbyde alle, der interesserer sig for elitesvømning, åbent vand-svømning, eliteudspring og konkurrencelivredning, mulighed for at følge med i de væsentligste nyheder på området – et og samme sted.
 

Hvad synes du om sitet?

SvømmeSports hjemmeside ejes og driftes af Dansk Svømmeunion. Kommentarer til sitet er altid velkomne. Send dine kommentarer til journalister@svoem.dk

 Kommende aktiviteter

22
Februar
2019
Svømning
SA Grand Prix International Swimming Meet
Stellenbosch, Sydafrika
23
Februar
2019
Svømning
Fördemaster
Flensborg
1
Marts
2019
Svømning
Kronborg Open 2019
Helsingør Svømmehal

NM & NM-Junior 

 

Tekst
Tekst


Hjemvendt træner glæder sig over udviklingen på NTC


27-12-2017 22:17:00:
Af: Klaus Bach Christensen

NTC-træner, Mads Bjørn Hansen, gør status over sit første år som træner ved det Nationale Træningscenter.


Dansk Svømmeunion indgik sidste år en aftale med Mads Bjørn Hansen om stillingen som træner ved det Nationale Træningscenter i Bellahøj Svømmestadion. Mads Bjørn Hansen har nu været ansat i stillingen i snart et år, og på SvømmeSport fangede vi tidligere i dag den hjemvendte danske træner til en lille snak om trænerlivet.

 

- Det har været et utroligt lærerigt og spændende år, og jeg sætter virkelig pris på mit samarbejde med Martin Truijens, der er cheftræner på NTC. Han har holdt en fin balance mellem selv at tage styringen og givet mig et stort ansvar, så jeg har haft mulighed for at bringe mine kompetencer i spil, hvilket jeg er rigtig godt tilfreds med, siger Mads Bjørn Hansen og uddyber.

 

- Martin ser svømningen fra sin egen videnskabelige tilgang, hvilket jeg har lært meget nyt af, men hans måde at se på svømningen harmonerer i virkeligheden med den måde, som jeg også selv tænker svømning på. Så hele setuppet er jeg rigtig glad for.

 

Mads Bjørn Hansen evaluerer sit første år i stillingen som NTC-træner.

Foto: Dansk Svømmeunion

 

NTC-træneren vendte sidste år hjem til Danmark efter fem år i Canada. Med sig i bagagen havde han en ny uddannelse indenfor idræt med speciale i biomekanik og en masse trænererfaring fra sin trænerstilling i et internationalt program ved University of Calgary.

 

- Inden jeg tog til Canada, havde jeg været cheftræner i Brønderslev Svømmeklub og var aktuelt ansat som Årgangstræner i AGF. Det havde uden tvivl været nogle fantastiske år, men jeg havde også brug for at udvikle mig uddannelsesmæssigt og som træner, hvilket var grunden til, at jeg rejste til Canada på daværende tidspunkt.

 

Læs her om ansættelsen af Mads Bjørn Hansen.

 

I sit første år som NTC-træner har Mads Bjørn Hansen allerede været med til VM i Ungarn og EM på hjemmebane, og han sætter stor pris på dagene i Royal Arena.

 

- Selvom VM-oplevelsen var noget for sig selv, gjorde EM-dagene virkelig et stort personligt indtryk på mig. Det var første gang, at jeg var med til at repræsentere mit land på hjemmebane, og at overvære så mange tilskuere, som hepper på de svømmere, som jeg træner til dagligt, var virkelig fascinerende og motiverende, fortæller Mads Bjørn Hansen.

 

Udover indtrykket, som kulissen gjorde på NTC-træneren, var han også optaget af det tårnhøje niveau, som både de danske og europæiske svømmere leverede under de fem mesterskabsdage.

 

- Niveauet til VM i sommers er måske det højeste, som vi har set nogensinde, og jeg synes i den grad, at niveauet til EM fulgte trop på det niveau, som vi så for et halvt år siden i Ungarn.

 

Flere af de danske svømmere præsterede undervejs rigtig flot, og det glædede naturligvis Mads Bjørn Hansen, som dagligt arbejder med flere af svømmerne, og som udtaget træner havde ansvaret for flere af de danske svømmere under EM.

 

- Vi havde op til EM forsøgt at forberede os godt på, hvad der ville komme til at ske. Overordnet set er jeg meget godt tilfreds med resultaterne, men jeg må da også indrømme, at der var nogle ting, som vi desværre ikke gjorde godt nok og kunne have gjort bedre. Sådan vil jeg nok altid se på det.

 

- Når det er sagt, er jeg glad for at se, de ting, vi har øvet på til træning, lykkedes. Vi havde særligt fokuseret på starter, vendinger, brydninger og undervandsarbejde, og det fungerede både rigtig godt til DM og EM. Og så er det jo glædeligt at se, når nogle af svømmerne for alvor stepper op, som vi så Emilie Beckmann gøre det i forhold til sine tilmeldingstider og hendes nye personlige rekorder.

 

I det nye år bliver NTC-familien to svømmere rigere, når Mie Ø. Nielsen og Victoria Bierre tilknyttes. To rygcrawl-svømmere, som den gamle rygcrawl-svømmer, Mads Bjørn Hansen, glæder sig til at arbejde med.

 

- Det motiverer mig i høj grad at skulle arbejde sammen med to af landets bedste rygcrawlere, og jeg er sikker på, at vi i fællesskab nok skal finde ud af, hvilke ting vi kan optimere. Jeg og resten af teamet på NTC glæder os i hvert fald til, at antallet af svømmere stiger endnu en gang, og vi ser det som et stærkt udtryk for, at NTC har udviklet sig og blevet en endnu mere attraktiv træningsbase.

 

Stor tak til Mads Bjørn Hansen for interviewet.



Se de seneste nyheder

21-02-2019 13:03:17

For tredivte gang afholdes der Sommer Universiade for alle sportsatleter, som er tilmeldt og studerer på universitetet eller er i gang med en anden videregående uddannelse.

 
11-02-2019 18:20:00

Den danske OL-guldvinder Pernille Blume har i begyndelsen af året fået foretaget en vellykket operation for at få lukket et mindre hul ved hjertet.

 
11-02-2019 09:17:00

Martin Bang Christensen har de forgangne to weekender forberedt sig til Grand Prix i Rostock - det resulterede i en flot førsteplads ved tysk tårnmesterskab.

 
05-02-2019 10:01:00

Du kan godt begynde at glæde dig. Der er præcis to måneder til, at de første svømmere hopper i vandet ved Danish Open, som i år har fået helt nyt format.

 
01-02-2019 17:04:00

Partnerskabet mellem H2Odense, Odense Kommune og Dansk Svømmeunion skal blandt andet resultere i et styrket strategisk fokus på processen fra talentudvikling til international high performance, udviklingsplaner for konkurrencetrænerne samt bidrag, der skal styrke samspillet mellem træningsmiljøerne på Fyn.