Nyheder
Alt nyt fra svømmeverdenen ...
Aktiviteter
Nationale og internationale stævner og konkurrencer ...
Videoarkiv
Se SvømmeSports videoer her ...
Nyhedsarkiv
Alle SvømmeSports nyheder fremgår her ...
21-02-2019 13:03:17
 
11-02-2019 18:20:00
 

Velkommen til SvømmeSport

SvømmeSport er sat i søen med det formål at kunne tilbyde alle, der interesserer sig for elitesvømning, åbent vand-svømning, eliteudspring og konkurrencelivredning, mulighed for at følge med i de væsentligste nyheder på området – et og samme sted.
 

Hvad synes du om sitet?

SvømmeSports hjemmeside ejes og driftes af Dansk Svømmeunion. Kommentarer til sitet er altid velkomne. Send dine kommentarer til journalister@svoem.dk

 Kommende aktiviteter

22
Februar
2019
Svømning
SA Grand Prix International Swimming Meet
Stellenbosch, Sydafrika
23
Februar
2019
Svømning
Fördemaster
Flensborg
1
Marts
2019
Svømning
Kronborg Open 2019
Helsingør Svømmehal

NM & NM-Junior 

 

Tekst
Tekst


Ellen Nielsen glæder sig til at kæmpe for Danmark


20-05-2018 07:44:19:
Af: Freja Marquardt

EJM-holdet skal deltage ved Glasgow International Swim Meet som en del af deres forberedelse frem mod sommerens Europæiske Juniormesterskab


I næste uge drager EJM-holdet mod Glasgow, hvor de skal deltage ved Glasgow International Swim Meet som en del af deres forberedelser frem mod sommerens Europæiske Juniormesterskab. 

 

Ellen Nielsen fra Esbjerg Svømmeklub kvalificerede sig til EJM i sin 200 IM til Danish Open, der blev afholdt på Bellahøj Svømmestadion tilbage i april, og hun glæder sig til at skulle ud og repræsentere Danmark sammen med resten af juniorlandsholdet.  Hun har tidligere deltaget ved Nordiske Mesterskaber, og det giver hende stærke følelser at skulle ud og forsvare de rød-hvide farver. 

 

- Jeg bliver helt vildt motiveret af at skulle ud og repræsentere Danmark til EJM. Det er noget jeg har kæmpet for så længe. Når det så endelige lykkedes, giver det mig motivation til at fortsætte, da jeg ved, at alt den hårde træning, jeg har lavet, giver pote i sidste ende. For mit vedkommende får jeg helt vildt meget lyst til at træne hårdt og gøre det godt til træning, når jeg ved, at jeg skal ud og kæmpe for Danmark.

 

- For mig handler EJM om at få en masse erfaring med mig videre, så jeg har en lille idé om, hvad de internationale mesterskaber byder på, hvis jeg er så dygtig og heldig at komme så langt. Derudover håber jeg også rigtig meget på at svømme under kravtiden til Great Danes på 200 IM, siger Ellen Nielsen. 

 

 

Ellen Nielsen fra Esbjerg Svømmeklub ser frem til at teste ny raceplan

af til Glasgow International Swim Meet. Foto: Privatfoto 

 

 

Som forberedelse til sommerens Europæiske Juniormesterskab skal hun sammen med resten af juniorlandsholdet deltage ved Glasgow International Swim Meet her i slutningen af maj måned, og det ser svømmeren fra Esbjerg også frem til.

 

- Til Glasgow International Meet skal jeg svømme 50, 100 og 200 fly samt 200 IM og 50 og 200 bryst. Jeg er IM svømmer og kvalificerede mig på 200 IM til de Europæiske Juniormesterskaber i tiden 2:19:9. Derfor har jeg sammen med min træner Bo Jacobsen valgt at blande de forskellige stilarter, så jeg får svømmet lidt af det hele. Så der på den måde er optimal forberedelse til EJM, ift. at få svømmet en super god 200 IM, siger Ellen Nielsen.

 

Ellen Nielsens forberedelse op til stævnet i Glasgow har været lidt kaotisk, da hun for kort tid siden fik ny træner, og fordi hun samtidigt bøvler med en skade. Svømmeren fra Esbjerg ser frem til at se, hvad hun kan præstere i Glasgow, hvor hun også skal teste ny raceplan af.

 

- Jeg har haft en del problemer med en skulderskade siden lidt før Danish Open, så jeg skal bruge stævnet i Glasgow til at se, hvor langt jeg er kommet i forhold til den skulderskade. Derudover er det ikke så lang tid siden, jeg har fået ny træner (Bo Jakobsen, red.) så der skal afprøves en masse nye ting af i forhold til at disponere min 200 IM anderledes. Jeg arbejdede med en lidt anderledes raceplan allerede til Danish Open, som der så er blevet bygget videre på siden, siger Ellen Nielsen. 

 

Siden Danish Open har Ellen Nielsen efter aftale med sin træner valgt, at skulderen skulle have en pause, så skaden kan gå i sig selv.  Derfor har hun de sidste tre ugers tid kun svømmet ben. 

 

- Jeg har ikke kunne træne optimalt de sidste tre uger, og derfor er jeg spændt på at se, hvor langt jeg er, når jeg skal ud og race i Glasgow. Men, da der har været et stort fokus på at svømme ben, er jeg blevet langt bedre til det. Specielt er mit undervandsarbejde blevet optimeret, siger Ellen Nielsen. 

 

Efter Glasgow International Swim Meet vil Ellen Nielsen igen vende tilbage til sin daglige træning hjemme i Esbjerg. Hendes træner har allerede lavet træningsplanen, som vil vare frem mod EJM. 

 

- Der vil komme endnu mere fokus på styrketræning og at optimere den frem mod EJM. Min træningsplan vil forløbe sådan, at jeg efter stævnet i Glasgow kommer til at træne rigtig hårdt i ca. 3 uger og så bruge de resterende 2 uger på nedtrapning. Undervejs vil være der være stort fokus på at splitte mine løb rigtigt, siger Ellen Nielsen.   

 

SvømmeSport takker Ellen Nielsen for interviewet.



Se de seneste nyheder

21-02-2019 13:03:17

For tredivte gang afholdes der Sommer Universiade for alle sportsatleter, som er tilmeldt og studerer på universitetet eller er i gang med en anden videregående uddannelse.

 
11-02-2019 18:20:00

Den danske OL-guldvinder Pernille Blume har i begyndelsen af året fået foretaget en vellykket operation for at få lukket et mindre hul ved hjertet.

 
11-02-2019 09:17:00

Martin Bang Christensen har de forgangne to weekender forberedt sig til Grand Prix i Rostock - det resulterede i en flot førsteplads ved tysk tårnmesterskab.

 
05-02-2019 10:01:00

Du kan godt begynde at glæde dig. Der er præcis to måneder til, at de første svømmere hopper i vandet ved Danish Open, som i år har fået helt nyt format.

 
01-02-2019 17:04:00

Partnerskabet mellem H2Odense, Odense Kommune og Dansk Svømmeunion skal blandt andet resultere i et styrket strategisk fokus på processen fra talentudvikling til international high performance, udviklingsplaner for konkurrencetrænerne samt bidrag, der skal styrke samspillet mellem træningsmiljøerne på Fyn.