Nyheder
Alt nyt fra svømmeverdenen ...
Aktiviteter
Nationale og internationale stævner og konkurrencer ...
Videoarkiv
Se SvømmeSports videoer her ...
Nyhedsarkiv
Alle SvømmeSports nyheder fremgår her ...
21-02-2019 13:03:17
 
11-02-2019 18:20:00
 

Velkommen til SvømmeSport

SvømmeSport er sat i søen med det formål at kunne tilbyde alle, der interesserer sig for elitesvømning, åbent vand-svømning, eliteudspring og konkurrencelivredning, mulighed for at følge med i de væsentligste nyheder på området – et og samme sted.
 

Hvad synes du om sitet?

SvømmeSports hjemmeside ejes og driftes af Dansk Svømmeunion. Kommentarer til sitet er altid velkomne. Send dine kommentarer til journalister@svoem.dk

 Kommende aktiviteter

22
Februar
2019
Svømning
SA Grand Prix International Swimming Meet
Stellenbosch, Sydafrika
23
Februar
2019
Svømning
Fördemaster
Flensborg
1
Marts
2019
Svømning
Kronborg Open 2019
Helsingør Svømmehal

NM & NM-Junior 

 

Tekst
Tekst


Mia Steen Duus ser frem til at konkurrere mod et højt niveau i Glasgow


24-05-2018 15:53:47:
Af: Freja Marquardt

I weekenden deltager EJM-holdet ved Glasgow International Swim Meet som led i forberedelserne frem mod sommerens EJM. Mia Steen Duus fra Sigma Swim Birkerød ser frem til at konkurrere mod et højt niveau. 


I weekenden går det løs for EJM-holdet, når de deltager ved Glasgow International Swim Meet som led i holdets forberedelser frem mod sommerens Europæiske Juniormesterskab. Mia Steen Duus fra Sigma Swim Birkerød ser frem til at konkurrere til stævnet, hvor hun forventer at møde et højt niveau. 

 

-Jeg forventer, at jeg til stævnet vil svømme hurtigt på trods af den hårde træning, som jeg lige nu ligger i. Til Glasgow International Swim Meet er der mulighed for, at jeg kan konkurrere mod et virkelig højt niveau, og det ser jeg frem til. Og så glæder jeg mig selvfølgelig til et godt stævne sammen med resten af EJM-truppen, siger Mia Steen Duus. 

 

Svømmeren fra Sigma Swim er udtaget til EJM på 400 IM på A-kravtid og med B-kravtiden på 200 IM. Begge løb skal hun svømme i Glasgow, og sammen med 200 bryst er det meningen, at stævnet skal bruges til at teste raceplaner af, som en del af hendes forberedelse frem mod EJM. Udover de tre løb stiller Mia Steen Duus også til start i 200 fly, 200 ryg og 400 fri til Glasgow International Swim Meet. 

 

Siden Danish Open og frem mod stævnet i den kommende weekend har Mia Steen Duus ligget i hård træning, og hendes fokus har været på at opbygge en stor aerob kapacitet. 

 

- Min træning har blandt andet budt på en steptest, som går ud på, at jeg stepvis skulle svømme hurtigere på 10x200 crawl, og undervejs blev min laktat målt, sådan at vi kan undersøge min nuværende aerobe form. Derudover har jeg også haft større fokus på styrketræning, som en del af min træningsplan, siger Mia Steen Duus. 

 

Efter stævnet i Glasgow vil hendes træningsplan begynde at være mere fartorienteret, og det betyder større fokus på race pace samt flere målinger af laktatproduktion og laktattolerance, og hun ser hun frem til den intense træning. Mia Steen Duus vil nemlig stå klar i Helsinki og være helt sikker på, at hun har forberedt sig så godt hun kunne, sådan at hun er 100 % klar til at gå ud og yde og nyde at være afsted til EJM. 

 

- Det er mit mål, at jeg vil EJM vil udvikle mine personlige rekorder, og så håber jeg at kvalificere mig til at svømme finaler. Det kræver, at jeg er klar fra morgenstunden af, og det har jeg øvet mig meget på. For at kunne præstere bedst muligt til EJM må jeg trække på mine erfaringer fra tidligere stævner, og derfor er stævner som det kommende i Glasgow vigtige. Et andet mål for EJM er også, at de tekniske detaljer skal være på plads. Det er afgørende for løbets resultat, siger Mia Steen Duus. 

 

 

Mia Steen Duus fra Sigma Swim Birkerød skal sammen med resten af

EJM-holdet deltage ved Glasgow International Swim Meet i weekenden. 

Foto: Jessica Yu Mortensen 

 

 

Mia Steen Duus deltog også ved EJM i 2016 og 2017 i henholdsvis Ungarn og Israel, og det var en stor oplevelse begge gange. Setuppet til EJM er helt vildt, stemningen i hallen er umulig ikke at blive påvirket af, og hun kan mærke i sin daglige træning, at det er meget motiverende for hende, at hun - sammen med resten af EJM-holdet - skal ud og repræsentere Danmark. 

 

- Det bliver spændende, hvad EJM i Helsinki har at byde på. Jeg håber at kvalificere mig til en finale. Det er mit sidste EJM, da jeg bliver senior til september, og jeg vil gøre alt for at få mest muligt ud af mit sidste Europæiske Juniormesterskab, siger Mia Steen Duus. 

 

SvømmeSport takker Mia Steen Duus for interviewet! 



Se de seneste nyheder

21-02-2019 13:03:17

For tredivte gang afholdes der Sommer Universiade for alle sportsatleter, som er tilmeldt og studerer på universitetet eller er i gang med en anden videregående uddannelse.

 
11-02-2019 18:20:00

Den danske OL-guldvinder Pernille Blume har i begyndelsen af året fået foretaget en vellykket operation for at få lukket et mindre hul ved hjertet.

 
11-02-2019 09:17:00

Martin Bang Christensen har de forgangne to weekender forberedt sig til Grand Prix i Rostock - det resulterede i en flot førsteplads ved tysk tårnmesterskab.

 
05-02-2019 10:01:00

Du kan godt begynde at glæde dig. Der er præcis to måneder til, at de første svømmere hopper i vandet ved Danish Open, som i år har fået helt nyt format.

 
01-02-2019 17:04:00

Partnerskabet mellem H2Odense, Odense Kommune og Dansk Svømmeunion skal blandt andet resultere i et styrket strategisk fokus på processen fra talentudvikling til international high performance, udviklingsplaner for konkurrencetrænerne samt bidrag, der skal styrke samspillet mellem træningsmiljøerne på Fyn.