Nyheder
Alt nyt fra svømmeverdenen ...
Aktiviteter
Nationale og internationale stævner og konkurrencer ...
Videoarkiv
Se SvømmeSports videoer her ...
Nyhedsarkiv
Alle SvømmeSports nyheder fremgår her ...
21-02-2019 13:03:17
 
11-02-2019 18:20:00
 

Velkommen til SvømmeSport

SvømmeSport er sat i søen med det formål at kunne tilbyde alle, der interesserer sig for elitesvømning, åbent vand-svømning, eliteudspring og konkurrencelivredning, mulighed for at følge med i de væsentligste nyheder på området – et og samme sted.
 

Hvad synes du om sitet?

SvømmeSports hjemmeside ejes og driftes af Dansk Svømmeunion. Kommentarer til sitet er altid velkomne. Send dine kommentarer til journalister@svoem.dk

 Kommende aktiviteter

22
Februar
2019
Svømning
SA Grand Prix International Swimming Meet
Stellenbosch, Sydafrika
23
Februar
2019
Svømning
Fördemaster
Flensborg
1
Marts
2019
Svømning
Kronborg Open 2019
Helsingør Svømmehal

NM & NM-Junior 

 

Tekst
Tekst


Målet er at være blandt de bedste i Danmark


11-06-2018 21:00:00:
Af: Freja Marquardt

Lærke Ruby begyndte at svømme Open Water tilbage i 2014. I år skal hun for tredje gange deltage ved det Europæiske Juniormesterskab for Juniorer i Open Water. Målet er klart. Hun drømmer om at blive en af Danmarks bedste. 


Lærke Ruby prøvede for første gang kræfter med Open Water tilbage i 20014. Dengang oprettede Dansk Svømmeunion et talentudviklingsprojekt, som en sidegren af svømmesporten. Lærke Ruby blev straks bidt af det, og hun kvalificerede sig til at blive en del af holdet. I dag er hendes fokus udelukkende på Open Water. 

 

”Jeg kan godt lide, at der aldrig er to stævner, som er ens. Forholdene er aldrig de samme, og der er så meget uforudsigelighed forbundet med det.  Det er specielt den taktiske del af Open Water, som tiltaler mig. En god start er super vigtig, selvom det måske kan virke mærkeligt, når distancen er 10 km. Men det gælder om at blive en del af den første gruppe, fordi man kan spare meget energi ved at ligge i et felt fremfor at svømme alene,” siger Lærke Ruby.

 

Igen i år har hun kvalificeret sig til talentudviklingsholdet, og udtagelsen sker på baggrund af hendes præstationer fra sidste sæson. Det Europæiske mesterskab, som afholdes fra den 13.-15 juli i Valletta (Malta. Red), ligger tidligere i år end det plejer, og derfor kan der ikke nås at afvikles kvalifikationsstævner inden, fordi de ganske enkelt ville ligge for tæt på Mesterskabet.  

 

På billedet: Lærke Ruby under NM 2017.

Foto: Jon Langberg

 

”Det kræver meget og utrolig målrettet træning, at dygtiggøre sig indenfor Open Water. Der skal en hel del aerob træning til, og så bruger jeg også meget tid på at øve specifikke Open Water skills. Det kan være at svømme rundt om bøjer og at svømme i strøm, bølger og med masser af vind. Vejrforholdene spiller en enorm rolle. Derudover øver jeg min orientering, min start og afslutning. Det hele skal spille,” siger Lærke Ruby. 

 

Hun træner pt. ni gange om ugen med sit hold, men fordi hun skal have stort fokus på den aerobe del, svømmer hun længere distancer end de andre. Men nu, hvor vejret har gjort det muligt at komme udenfor i havet er en del af træningspassene blevet skiftet ud med træning i åbent vand. 

 

Det er essentielt at store dele af Lærke Rubys træning foregår i havet, fordi det er eneste mulighed for at træne Open Water teknikken korrekt. En ting, som også kræver træning at mestre, er ”fodringen”, som er nødvendig, hvis energiniveauet skal holdes oppe under 10 km. 

 

”Det foregår som regel med en hjemmelavet stang, som en medhjælper så strækker ud til mig, mens jeg ligger i vandet. Derpå er en kop-holder påført, og i den står en flaske med sukkervand til mig,” fortæller Lærke Ruby, som også godt kan have en energigel med i badedragten. 

 

Til sommerens Europæiske Open Water Mesterskab for Juniorer, hvor hun deltager for tredje gang, skal hun svømme 10 km Open Water, og hendes mål er at  få en bedre placering end sidste år samt at sikre sig nogle gode erfaringer, hun kan bruge i fremtiden. 

 

”Mit mål er at blive en af de hurtigste Open Water svømmere i Danmark, og så drømmer jeg om at deltage og repræsentere Danmark ved mange flere internationale mesterskaber,” siger Lærke Ruby. 

 

SvømmeSport takker Lærke Ruby for interviewet! 



Se de seneste nyheder

21-02-2019 13:03:17

For tredivte gang afholdes der Sommer Universiade for alle sportsatleter, som er tilmeldt og studerer på universitetet eller er i gang med en anden videregående uddannelse.

 
11-02-2019 18:20:00

Den danske OL-guldvinder Pernille Blume har i begyndelsen af året fået foretaget en vellykket operation for at få lukket et mindre hul ved hjertet.

 
11-02-2019 09:17:00

Martin Bang Christensen har de forgangne to weekender forberedt sig til Grand Prix i Rostock - det resulterede i en flot førsteplads ved tysk tårnmesterskab.

 
05-02-2019 10:01:00

Du kan godt begynde at glæde dig. Der er præcis to måneder til, at de første svømmere hopper i vandet ved Danish Open, som i år har fået helt nyt format.

 
01-02-2019 17:04:00

Partnerskabet mellem H2Odense, Odense Kommune og Dansk Svømmeunion skal blandt andet resultere i et styrket strategisk fokus på processen fra talentudvikling til international high performance, udviklingsplaner for konkurrencetrænerne samt bidrag, der skal styrke samspillet mellem træningsmiljøerne på Fyn.