”EKM skal give folk en oplevelse, de husker!"
15-01-2013 15:00:00:
Af: Anna Birkbak
Projektlederen for EKM i Herning, Caroline Kleemann, gør status på forløbet.
Her i midten af årets første måned melder mange spørgsmål sig. Derfor har vi her på SvømmeSport taget fat i nogle af dem, som kan give os svar. I går talte vi derfor med sportschef Mikkel von Seelen om de to ledige trænerstillinger, vi forhåbentlig snart får besat. Og med nogle foreløbigt rigtig gode udsigter til ansættelse af såvel en NTC-træner samt en ny landstræner, er vi endnu mere spændte på, hvad året bringer dansk svømning.
Men hvad så med EKM i Herning til december, tænker du nok? Ja, det har vi såmænd også luret lidt på, og derfor har vi talt med projektleder for den fantastiske svømmebegivenhed, Caroline Kleemann, for at få en update på, hvordan planlægningen og koordineringen af mesterskabet går. Læs med herunder:
Både du Caroline, én fra Herning Svømmeklub, Messe Center Herning og Sport Event Danmark var med ved EM i Chartres i Frankrig sidste år for at lære og få ideer. Hvad fik I med hjem?
”Vi fik rigtig, rigtig mange ting med hjem! Det skal siges, at vi forrige år var med i Polen med samme formål, men der var vi mere grønne – det var mest for overblikkets skyld. I år kunne vi virkelig tænke i detaljer og få fingrene ned i processen. Vi fik et rigtig godt helhedsindtryk af, hvordan man afholder et stævne i den størrelse, og jeg er ikke selv i tvivl om at vi kan gøre det godt. Desuden var der kun plads til omkring 800 i Chartres – vi vil få plads til ca. 5000 tilskuere i Herning. Så vi har kapacitet til et endnu større stævne!”
”I Chartres var det Europæiske Svømmeforbund LEN også til stede, og det betød, at vi kunne lære om retningslinjer, markedsføring osv. Vi fik talt om rigtig mange ting med dem. Så havde vi møder med det Franske Svømmeforbund, og de kunne jo fortælle os helt konkrete ting om hvordan man arrangerer stævnet og hvilke udfordringer man møder. Det var godt at få råd fra både det Europæiske og Franske Forbund, det var to forskellige perspektiver.”
”Så lærte vi også helt specifikke ting ved blandt andet at følge svømmerne i løbet af stævnet. Vi stillede dem spørgsmål om, hvad der skal til for at de får en fed oplevelse. F.eks. hvordan musik, præmieoverrækkelse og andre små detaljer bør være. Der skal være siddepladser til trænere, opholdsrum og trænerrum ude bagved hallen, hvor der også er lidt forplejning mm. Transporten til og fra hallen er også vigtig – shuttlebusser, biler til VIP’s osv. Og så skal vi tænke på det, der hedder mixzone, hvor journalister og presse kan interviewe svømmere efter løbene. Svømmerne synes også, at flagene, som bliver hejst til præmieoverrækkelsen, helst skal være lige over for skamlen, så man kan kigge ligeud, når nationalmelodien bliver spillet. Det er sådan nogle små fine ting, vi gerne vil arbejde for, så alt bliver nemt og stævnet som helhed bliver lækkert og en stor oplevelse.”
Hvad er status så nu? Hvordan går det med ting som markedsføring, logo, maskot og ikke mindst – billetsalget?
”Hjemmebane til et internationalt event som EM skal jo kunne ses i billetsalget! Så derfor arbejder vi på at kunne tilbyde fordelagtige løsninger for klubberne specielt. Vi vil kunne tilbyde klubpakker med rabat på overnatning, bespisning osv., mens billetterne også kan købes af klubberne først, og dernæst af resten af Danmark. Og herefter internationalt. Vi regner med, at de tre faser hedder februar, marts og så april. Men vi skal jo have gjort billetsalget professionelt og nemt, og det skal desuden kædes sammen med etablering af stævnets officielle hjemmeside. Så den skal være færdig først. Det har vi heldigvis en gruppe, der arbejder med, og den er forhåbentlig snart klar.”
”Så har vi også en marketingsgruppe, der har arbejdet med hele stævnekonceptet. Der er altid nogle forhindringer forbundet med det arbejde, men vi har meget snart en designlinje klar, der omfatter logo, farver, officielle skilte og set-uppet til hjemmesiden. Designet skal gå igen i forhold til hele stævnet, så der er en visuel sammenhæng. Alle involverede har desuden været en del af udviklingen af konceptet, så alle har del i det færdige produkt, der forhåbentlig bliver rigtig fedt og noget, folk vil huske.”
”Endelig er vores ide til en maskot ikke nået så langt, men vi har fået en del gode ideer fra svømmerne. Vi vil gerne have, at der ikke er nogen tilfældighed over det. Vi vælger noget, som kendetegner Danmark, så det både bliver en reklame for vores land og noget, som afspejler os og hele stævnets design. I det hele taget vil vi gerne have, at så meget af designet som muligt kommer til at repræsentere Danmark, og at vi får skabt et færdigt produkt, vi kan være stolte af at indbyde til.”
Og med den kommentar kan vi glæde os endnu mere til en svømmefest i Herning til december. I løbet af året vil vi flere gange forsøge at få en statusopdatering fra teamet, som arbejder med EKM, så I kan følge med i processen.