Nyheder
Alt nyt fra svømmeverdenen ...
Aktiviteter
Nationale og internationale stævner og konkurrencer ...
Videoarkiv
Se SvømmeSports videoer her ...
Nyhedsarkiv
Alle SvømmeSports nyheder fremgår her ...
21-05-2020 20:12:00
 
21-05-2020 14:11:13
 
SvømmeSport blev oprettet af Dansk Svømmeunion i 2012. Frem til 2018 har nyhedssitet været drevet af studentermedarbejdere. Dette koncept ophørte imidlertid medio 2018. Herefter er hjemmesiden blevet driftet af Dansk Svømmeunions ansatte. Fokus på SvømmeSport er primært: high performance svømning, åbent vand, high performance udspring og konkurrencelivredning. Emnerne behandles primært på skrift men også via video i den udstrækning, det er muligt. Hjemmesiden skal gerne betragtes på lige fod med øvrige nyhedssites om svømning.
 
SvømmeSport er ikke at forveksle med Dansk Svømmeunions organisations-hjemmeside, som du finder på www.svoem.org 
 
Har ovenstående givet anledning til kommentarer eller spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Dansk Svømmeunions kommunikationsansvarlige, Nora Thomsen, på telefon: 44 39 44 53, e-mail: nt@svoem.dk

 Kommende aktiviteter

29
Maj
2020

Euro Meet

NM kortbane Færøerne 

 

Tekst
Tekst


Fabelagtigt! Ottesen i Dansk Rekord og finaleplads på 100 fri!


11-08-2016 03:30:00:
Af: Anna Birkbak

En 6. plads til Ottesen sikrer hendes tredje OL-finale på distancen! Pernille Blume leverer et fint semfinale-løb og slutter samlet 11'er.


Med danske øjne var det et særdeles godt resultat, da damernes 100 fri-semifinale i nat blev svømmet i Rio.

 

Det lykkedes nemlig for Jeanette Ottesen (Vejle Svømmeklub Triton/NTC) både at kvalificere sig til morgendagens finale som nr. 6 samt at slette sin egen danske rekord på distancen, der har stået siden 2009!

 

Med 53.35 sætter Ottesen dansk rekord med 6/100 af et sekund, og det var en tydeligt lettet og glad sprinter, DR mødte efter løbet:

 

- Yay! Jeg har ventet så lang tid på den her danske rekord. Hold op mand, 28 år, og kan sgu stadig, hva, griner Ottesen.

 

- Amen jeg er rigtig glad. Det er jo ikke toppen af poppen, men for mig er det sgu godt! Jeg er super glad for at have slået min personlige rekord, det er ikke så tit det sker.

 

Jeanette kvalificerer sig som sagt til finalen i morgen som nr. 6, og det bliver dermed hendes tredje OL-finale på 100 fri. Den svømmes i morgen nat kl. 4.18 dansk tid.

 

Stort tillykke til Jeanette!

 

Med i samme løb var også Pernille Blume (Gladsaxe Swim/NTC), der i flot stil kvalificerede sig i formiddagens heats trods maveproblemer. I hendes første OL-semifinale nogensinde svømmede Pernille en flot 11. plads hjem i en tid, der næsten matchede hendes indledende. 54.19 blev det til.

 

Pernille var også både glad og tilfreds, mavesygdommen taget i betragtning, efter løbet:


- For mig var det bare om at nyde det. Det var fantastisk at være her, og jeg gjorde alt det, jeg skulle, så det var rigtig godt, fortæller Pernille til DR.

 

- Nu skal jeg bare slappe af og blive helt rask, så jeg er klar til mit primære løb på fredag (50 fri, red.).

 

På spørgsmålet omkring 11. pladsen, svarer Pernille:

 

- Jamen jeg synes ikke det er så dårligt at blive nr. 11 til et OL. Også fordi det faktisk er et stykke fra mit personligt bedste. Det er så hvad det er, men jeg gjorde mit bedste.

 

Hurtigst videre til finalen i morgen er australske Cate Campbell, der svømmer en olympisk rekord hjem på 52.71, mens unge Penny Oleksiak fra Canada kvalificerer sig i 52.72. Amerikanske Simone Manuel er tredjehurtigst videre i 53.11.

 

Se alle resultater på OL's hjemmeside

 

Foto: Patrick Kraemer.




Tags: OL 2016

 

Se de seneste nyheder

25-05-2020 10:29:03

Administrerende direktør i Danmarks Idrætsforbund (DIF) Morten Mølholm ser muligheder for en genåbning af svømning i fase 3.

 
21-05-2020 20:12:00

FINA udskyder VM Kortbane på grund af coronapandemien.

 
21-05-2020 14:11:13

Dansk Svømmeunion glæder sig over Folketingets seneste udmeldinger om yderligere genåbning.

 
20-05-2020 18:14:15

Sportsafdelingen orienterer om den seneste uges udmeldinger.

 
18-05-2020 19:32:56

Venstres idrætsordfører, Stén Knuth, har stor tro på, at genåbningen af foreningssvømning fremskyndes.