Nyheder
Alt nyt fra svømmeverdenen ...
Aktiviteter
Nationale og internationale stævner og konkurrencer ...
Videoarkiv
Se SvømmeSports videoer her ...
Nyhedsarkiv
Alle SvømmeSports nyheder fremgår her ...
21-02-2019 13:03:17
 
11-02-2019 18:20:00
 

Velkommen til SvømmeSport

SvømmeSport er sat i søen med det formål at kunne tilbyde alle, der interesserer sig for elitesvømning, åbent vand-svømning, eliteudspring og konkurrencelivredning, mulighed for at følge med i de væsentligste nyheder på området – et og samme sted.
 

Hvad synes du om sitet?

SvømmeSports hjemmeside ejes og driftes af Dansk Svømmeunion. Kommentarer til sitet er altid velkomne. Send dine kommentarer til journalister@svoem.dk

 Kommende aktiviteter

22
Februar
2019
Svømning
SA Grand Prix International Swimming Meet
Stellenbosch, Sydafrika
23
Februar
2019
Svømning
Fördemaster
Flensborg
1
Marts
2019
Svømning
Kronborg Open 2019
Helsingør Svømmehal

NM & NM-Junior 

 

Tekst
Tekst


Nedtælling: 200 dage til svømmefesten i København


27-05-2017 09:00:00:
Af: Anna Marie Birkbak

Landsholdssvømmer Rikke Møller Pedersen glæder sig til et opleve suset ved hjemmebanen, når EM i Svømning 2017 skydes i gang om præcis 200 dage.


”Det er sjældent, at man i svømning får sådan en stadion-følelse. Men der er en helt anderledes stemning i hallen, og et næsten nordisk fællesskab, når det er på hjemmebane!”

 

Sådan beskriver OL-bronzevinder Rikke Møller Pedersen den følelse, både hun og de 27 andre danske svømmere fik ind under huden, sidste gang Danmark var vært ved EM i Svømning. Og nu kan de begynde nedtællingen til endnu en stadion-oplevelse på dansk grund, for den 27. maj markerer, at der blot er 200 dage til det går løs i Royal Arena i København.

 

Rikke Møller Pedersen med den danske OL-delegation. Foto: Lars Møller.

 

Overvældende

Det er ikke svært at mærke begejstringen over, at EM 2017 afvikles i Danmark, i Rikke Møller Pedersens stemme:

 

Hvad glæder du dig mest til i Royal Arena?

- Jeg glæder mig selvfølgelig til, at det er på hjemmebane! Man sidder ofte ret langt væk fra svømmerne, men i Royal Arena kommer man helt tæt på. Det hele bliver meget mere personligt, intimt og intenst på hjemmebane, og man får jo næsten vand i hovedet og kan høre svømmernes åndedræt. Det er det hjemmebanen kan!

 

Hvad var den bedste oplevelse for dig til EM i Herning?

- Herning var bare en helt anden oplevelse, end man er vant til, for hver gang man skulle ind på pool deck, så var det så overvældende. Det er de små ting, som man ikke oplever så tit på det niveau, jeg svømmer på: I hallen var mange af mine egne venner, og folk havde lavet bannere! Selv min mormor havde fået plads i hallen, og hun vinkede og heppede, selvom starten var i gang, det var simpelthen så fedt, griner Rikke.

 

Sport på højt niveau

For Rikke Møller Pedersen er det også et særligt håb, at danskerne efterhånden har fået øjnene op for, at vi er dygtige til at svømme i Danmark, og at endnu flere har fundet interesse for sporten. Hun opfordrer derfor alle, der kunne tænke sig en sportsoplevelse ud over det sædvanlige, at købe billet:

 

- Først og fremmest er mit råd, selv hvis svømning er lidt fremmed for én: Køb en billet, prøv det af, det bliver en rigtig, rigtig positiv oplevelse. Billetterne er ikke voldsomt dyre, der går ikke noget af én – man kan virkelig opleve den der stadion-følelse. Det bliver en chance for at opleve sport på højt niveau!

 

Et stort dansk hold

Står det til Rikke Møller Pedersen selv, er ambitionen at stille til start i alle tre brystløb og medleyholdkappen. Indledende og finaleafsnit svømmes hhv. onsdag for 50 bryst, fredag og lørdag for 100 bryst, samt søndag for 200 bryst. Men som hun siger, så står der rigtig mange nye talenter i kø, og det vil uden tvivl præge det danske EM-hold dette efterår. Rigtig mange danske svømmere vil blive udtaget til at repræsentere Danmark i Royal Arena.

 

Med 200 dage tilbage er billetsalget godt i gang, der er solgt omkring 7.500 billetter fordelt på hele ni lande. I løbet af foråret har EM-maskotten Dana haft travlt med klub- og stævnebesøg i hele landet, og i København er forskellige sideevents under kampagnen København Svømmer klar til at blive rullet ud henover sommeren.

Til november afholdes de Danske Kortbanemesterskaber, som afgør, hvilke svømmere der udtages til EM i Royal Arena.

 

Yderligere information

EM i Svømning 2017 afvikles den 13.-17. december i Royal Arena i København i samarbejde mellem Dansk Svømmeunion, Sport Event Denmark, Wonderful Copenhagen, Københavns Kommune og Region Hovedstaden.

 

Køb billetter til EM på www.ticketmaster.dk/swim
Køb din egen EM-maskot på www.svoem.org
Læs mere på mesterskabernes hjemmeside www.euroswim2017.com

 

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
Eventchef, EM i Svømning 2017, Mads Bang Aaen, +45 28 97 78 42, mbak@svoem.dk




Tags: EMK2017

 

Se de seneste nyheder

21-02-2019 13:03:17

For tredivte gang afholdes der Sommer Universiade for alle sportsatleter, som er tilmeldt og studerer på universitetet eller er i gang med en anden videregående uddannelse.

 
11-02-2019 18:20:00

Den danske OL-guldvinder Pernille Blume har i begyndelsen af året fået foretaget en vellykket operation for at få lukket et mindre hul ved hjertet.

 
11-02-2019 09:17:00

Martin Bang Christensen har de forgangne to weekender forberedt sig til Grand Prix i Rostock - det resulterede i en flot førsteplads ved tysk tårnmesterskab.

 
05-02-2019 10:01:00

Du kan godt begynde at glæde dig. Der er præcis to måneder til, at de første svømmere hopper i vandet ved Danish Open, som i år har fået helt nyt format.

 
01-02-2019 17:04:00

Partnerskabet mellem H2Odense, Odense Kommune og Dansk Svømmeunion skal blandt andet resultere i et styrket strategisk fokus på processen fra talentudvikling til international high performance, udviklingsplaner for konkurrencetrænerne samt bidrag, der skal styrke samspillet mellem træningsmiljøerne på Fyn.