Nyheder
Alt nyt fra svømmeverdenen ...
Aktiviteter
Nationale og internationale stævner og konkurrencer ...
Videoarkiv
Se SvømmeSports videoer her ...
Nyhedsarkiv
Alle SvømmeSports nyheder fremgår her ...
20-07-2019 09:40:00
 
19-07-2019 14:15:00
 
 

Velkommen til SvømmeSport

SvømmeSport er sat i søen med det formål at kunne tilbyde alle, der interesserer sig for elitesvømning, åbent vand-svømning, eliteudspring og konkurrencelivredning, mulighed for at følge med i de væsentligste nyheder på området – et og samme sted.
 

Hvad synes du om sitet?

SvømmeSports hjemmeside ejes og driftes af Dansk Svømmeunion. Kommentarer til sitet er altid velkomne. Send dine kommentarer til journalister@svoem.dk

 Kommende aktiviteter

EM-junior i Kazan

 

 

Tekst
Tekst


Fysioterapeut til EM i svømning: Det handler om meget mere end kroppen


14-12-2017 12:30:00:
Af: Jari Kickbusch

Fysioterapeut Martin Baun har fokus på at skabe ro, når EM-svømmerne kommer til ham med overbelastningsskader til de europæiske kortbanemesterskaber i Royal Arena. 


Svømmernes nerver er på højkant. Det er nu, belønningen for de uendelige mængder træning skal indløses, enten i form af en medalje, en national eller personlig rekord. På trods af de intense forberedelser er der dog ingen garantier for succes for svømmerne og ofte er der barrierer, som skal overvindes, også under konkurrencen. En af svømmernes største udfordringer er skaderne, fortæller fysioterapeut Martin Baun, som har arbejdet med det danske svømmelandshold i 3 år:

 

- Modsat fodbold- og håndboldspillere har svømmerne stort set ingen akutte skader. Det, vi ser, er altovervejende overbelastningsskader, og det er typisk i form af problemer med ryggen og skulderne.

 

 

Frustrationer

Martin Baun har sin massagebriks bag kulisserne i Royal Arena, hvor de europæiske kortbanemesterskaber 2017 afholdes. Her er svømmerne væk fra opmærksomheden – tilskuerne, journalisterne og kameraerne – og det er ofte her, de kan få afløb for følelserne, når en skade truer med at briste forventningerne.

 

- Ofte er det de samme problemer, som de støder på igen og igen, og det gør dem jo frustrerede. For mig handler det så om ikke bare at behandle deres fysiske skader, men også at give dem en selvindsigt, så de selv kan arbejde med de problemer, de har,” siger Martin Baun. ”Fx er der nogle svømmere, som har en tendens til at ville træne videre, selv om de har en skade, men der råder jeg dem ofte til at give kroppen den ro, som den har brug for.

 

Meget mere end kroppen

Som tidligere landsholdscykelrytter kender Martin Baun er selv til elitesportsudøvernes skadesfrustrationer. Han fortæller, at en god behandling af skaderne ikke kun handler om at fokusere på fysikken.

 

- Mange af svømmerne er jo nervøse, og jeg prøver så at hjælpe dem med at lave en kobling med hovedet og kroppen for at skabe en bevidsthed om, hvad nervøsiteten egentlig handler om. Jeg ved godt, at jeg er fysioterapeut, men for mig hænger det hele sammen. Nogle gange har svømmerne fx har haft for travlt og er stressede, og der prøver jeg at lade være med lappe. Det kan være, at de simpelthen har brug for noget mere overskud for at kunne præstere, og her kan afspændingsøvelser nogle gange være en hjælp … eller yoga, som jeg også er ret glad for.




Tags: EMK2017

 

Se de seneste nyheder

20-07-2019 09:40:00

I morgen indledes European Youth Olympic Festival (EYOF) i Baku og her deltager to danske svømmere.

 
19-07-2019 14:15:00

Med Verdensmesterskaberne lige om hjørnet er der gerne stort fokus på verdensrekorder, for hvordan sættes sådan en egentligt? 

 
19-07-2019 09:25:00

Følg med når de danske svømmere kæmper for de røde og hvide farver ved VM i Gwangju den 21. til den 28. juli.

 
15-07-2019 18:00:00

Danmarksmesterskaberne på langbane 2019 bød på flere dage med spændende svømning og tætte opgør i et flot set-up i Helsingør Svømmehal.

 
15-07-2019 11:00:00

De danske juniorsvømmere leverede rigtig gode præstationer ved weekendens Nordiske Mesterskab for junior- og årgangssvømmere i DGI Huset Vejle.